Hardangervidda på langs med ski og pulk 3-8 April

Ja da var det på tide med en ny tur, og denne gangen klinket jeg til med Hardangervidda. Jeg er ikke så erfaren med vinterturer, så dette var helt nytt for meg.

Man lærer masse på slike turer. mye om seg selv og om samhold når det gjelder. hvor sterk naturen er og hvor liten man faktisk er. Fjellet er både vakkert og nådeløst..

Jeg startet turen alene, men endte opp med å slå følge med syv andre flotte mennesker. Jeg vil takke dere alle for gode råd, godt selskap og løftet dere ga meg der ute.

Dagsetappe 1: Finse-Krækkja

Sol og fint vær denne dagen. var ikke framme på Finse før i 14 tiden, så jeg greide akkurat og komme meg til Krækkja før sola gikk ned. denne etappen var fin og lettgått, bortsett fra en veldig bratt vegg hvor jeg mistet feste og pulken dro meg nedover. jeg måtte virkelig ta meg sammen for å komme meg opp på beina og komme meg videre fra det bratteste partiet.

Solnedgang, Krækkja

Dagsetappe 2: Krækkja-Stigstuv

Ingen mennesker å se i løypene. Jeg begynte nå å kjenne på det å være alene og hvilke distanser dette var snakk om. Etter vandringen dagen før begynte nå pulken og kjennes tyngre. lite visste jeg da om de mer kuperte områdene vestover som ventet meg. Riksveien måtte jeg også krysse. Det var ett prosjekt i seg selv med kryssende trafikk og høye brøytekanter. Jeg går rolig, men bestemt mot målet. Jeg passerer stigstuv og slår leir et par km bortenfor.

Middag til kvelds: tacogryte med lefse faller i smak etter en lang dagsetappe. Ferdig tørket kjøttdeig med grønnsaker i ziplock pose

Dagsetappe 3: Stigstuv-Sandhaug

Denne etappen var ikke fullt så lang som den forrige, og ganske lettgått. snøfall og noe dårlig sikt ble det underveis. Her møtte jeg på et hyggelig eldre ektepar som stoppet og slo av en prat. hjemmelaget kjeks fikk jeg også. De fortalte meg om to andre som også gikk samme rute som meg, med ett annet startpunkt vel og merke. Dette kom til å bli to gode turkamerater på min reise gjennom vidda. har faktisk ikke noe bilder fra denne etappen men noe vil komme på video.

Dagsetappe 4: Sandhaug-Litlos

Jeg hadde ett utrolig fint opphold på Sandhaug. gleden var stor da jeg hadde pakket ned teltet og fortsatte videre mot Litlos. Først så jeg to spreke hundespann som satte avgårde, etterfulgt av fem spreke damer jeg også kommer til å se mer av på turen. Dette visste jeg ikke enda da jeg satte kursen vestover.

Dette skulle vise seg å bli en tung etappe. veldig kupert terreng vestover mot Litlos samtidig som regnet og litt dårlig sikt ikke gjorde det noe bedre. Halveis i sporet tar jeg igjen de fem damene jeg så tidligere på startet av etappen. de hjelper meg opp en bratt stigning og da måtte jeg selfølgelig stoppe her å slå av en prat. Det viser seg at de skal gå samme rute som meg.

Dagsetappe 5: Litlos-Hellevassbu

Etter en fin natt innendørs på Litlos med middag og frokost, settes kursen sørover mot selvbetjeningshytta Hellevssbu. Jeg har fått tørket soveposer og annet utstyr og været viser seg fra den gode siden denne dagen. Etappen går glatt og relativt fort. men vi stopper selvfølgelig jevnlig og nyter det flotte landskapet som ligger rundt oss!

Her er det bare å nyte!

Her kommer det to fjellvandte nordlendinger som også har holdt følge med oss i sporet

Rype var også å se på fjelllet, Reinsdyr var vi ikke så heldige å få se annet en spor av dem.

Helt fantastisk utsikt mange steder på denne etappen! Ikke så langt fra dette punkt ligger Hellevassbu og vi tar selvfølgelig også inn på denne. Her finnes proviant av det meste man måtte trenge. Det ble mange fine historier og hyggelige stunder denne kvelden.

Dagsetappe 6: Hellevasbu-Haukeliseter

Har ikke så mange bilder fra denne etappen, da dette ble den tyngste. Vi våkner opp på Hellevasbu og oppdager att det har snødd kraftig denne natten, og forsatt gjorde. Det var bare å komme seg avgårde skulle vi rekke buss og annet. Vi bytter på å brøyte gjennom den tunge snøen, det går sakte men fremover. Det er det viktigste. Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke hadde klart å komme i mål denne dagen var det ikke for disse damene jeg hadde møtt på tidligere. Jeg hadde ikke ordentlige fjellski, så mine ski klarte ikke å holde seg over snøen. Alikevel gikk jeg til tider fremst og som andre mann brøytet jeg det jeg kunne av snø. Samarbeid ble viktigere en noengang før på denne etappen.

Whiteout og manglene stikker de siste kilometerne ned til Haukeliseter ble en småfarlig affære. Samtidig begynte det og blåse opp, og ved ett punkt måtte teltet settes opp så vi fikk noe ly. Det er veldig bratt ned de siste kilometerne til målet, så her måtte vi bruke hodet. Vi hadde vår posisjon på Gps og kart, men sikten gjorde at vi ikke kunne bevege oss stort da vi kunne risikere og gå utfor stupbratte fjell.

Etter et par timer, kommer de to glade nordlendingene bak oss. De ser at vi har satt opp teltet og lurer litt på dette. De skulle ned, og med dems selvsikkerhet fulgte vi andre etter. stikkene som ble borte, kom til rette igjen. Sikten ble bedre og vi kunne nå fortsette videre ned til Haukeli.

Utsikt fra Haukeliseter!

Takk for turen! Dette har vært den desidert flotteste og hardeste turen jeg har vært med på. Mange flotte opplevelser og mye erfaring er tatt med videre.

Jeg vil rette en stor takk til Eivind Trippestad for lån av nødvendig utstyr til å fullføre denne turen.

Takk til Nye sporten, Intersport på Kongsvinger for at også dere var med og sponset meg med nødvendige feller og div utstyr.

Og sist men ikke minst, takk til dere flotte mennesker som hjalp meg så mye. takk for samholdet og selskapet.

Video fra turen kommer om ikke lenge!

Signatur

Én kommentar

Jan Rune

08.05.2014 kl.15:31

Flotte bilder Ole. Men fikk litt angst av maten :-) Trodde du bare spiste snegler! Du kan være fornøyd med denne turen. Mange før deg som har avbrutt en sånn tur :-) Gleder meg til og følge ditt neste prosjekt.

Søk Iterrenget

Iterrenget - OleM

25, Kongsvinger

Er glad i å være ute i naturen. Fiske og ekspedisjoner er min store lidenskap. Vil med denne bloggen dele mine naturopplevelser/ ekspedisjoner fra kortere til lengere turer. Sier aldri nei til en tur på fjellet, eller en tur i villmarka. Trives best i de dype skoger med ørretvann i sikte og gjør ingenting om en ulv eller bjørn skulle streife forbi:) Hvis noen kunne tenke seg å sponse meg er det bare å ta kontakt så får vi til en bra avtale, og om det er noe du/dere lurer på kan dere sende meg en mail: Iterrenget@hotmail.com Husk copyright;)

photo Foreningenvaringrerovdyr_zpsed7ec293.jpg      photo Bfr_zps38079f97.jpg      photo Aksjonenrovviltetsroslashstlogo1_zps0bb408c5.jpg     Photobucket